اتحادیه انجمن های اسلامی شهرستان فسا

دو خطر بزرگ در کمین راه امام 

گزارشی از مراسم رونمایی کتاب «ره، رهرو، رهبر»

مراسم رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» هم‌زمان با سال‌روز هجرت امام خمینی‌ رحمة‌الله‌علیه از عراق به پاریس، روز دوشنبه در کتابخانه‌ی مرکزی استان تهران برگزار شد.

«شخصیت امام»، «خط امام»، «امام و انقلاب اسلامی»، «انحرافات و دشمنی‌ها با امام و خط امام»، «خدمات، برکات و آثار وجودی»، «دروس و وصایا»، «علت و تفسیر برخی مواضع و بیانات امام»، «روابط متقابل امام با دیگران»، «امام و حوزه»، «خاطرات و نکات تاریخی مربوط به اثر حضور امام» و «رحلت امام و ابعاد مختلف آن»؛ عناوین یازده فصلِ مجمل و مجزای این کتاب دو جلدی است.

در این مراسم، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی‌رضا مختارپور، معاون مؤسسه‌ی فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی به‌همراه جمعی از نویسندگان و محققان حوزه‌ی انقلاب اسلامی و تنی چند از مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی و خبرنگاران و علاقمندان حضور داشتند.

* چهل ویژگی شخصیت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه
اولین سخنران مراسم، علی‌رضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. وی با اشاره به چهل ویژگی شخصیت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که عمدتا از ویژگی‌های شخصیتی و صفات فردی امام بود گفت: این چهل ویژگی در خلال خاطرات و بیانات معظم‌له که از برجسته‌ترین شاگردان و مریدان و پیروان مکتب آن امام راحل بوده و پس از ارتحال آن امام بزرگوار، پرچم‌دار ادامه‌ی راه و خط امام بوده‌اند، استخراج شده است.
برخی گاهی با ظاهرسازی به فرمایشات ولایت، ولایت‌مدادی می‌کنند؛ یعنی در قلم و بیان حرف از ولایت می‌زنند اما در عمل هیچ جایگاهی به دستورات ایشان قائل نیستند.

مختارپور در خلال برشمردن ویژگی‌ها در مواردی اشاره‌ای به مصادیق و مثال‌های آن ویژگی‌ها کرد. وی با ذکر خاطره‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خاطره‌ای عنوان کردند روزی به محضر امام رسیدم و از ایشان پرسیدم شما بیشتر به کدام دعا اعتقاد دارید که ایشان فرمودند: دعای کمیل و زیارت شعبانیه. و در خاطره‌ای دیگر به قناعت درونی و نظافت و آراستگی ظاهری امام اشاره داشتند.

* بعضی‌ها فقط ولایت‌مدادی می‌کنند
حجت‌الاسلام مهدی مطهری به‌عنوان مؤلف کتاب، دومین سخنران برنامه بود. وی در ابتدا با اشاره به انقلاب اسلامی که تنها حکومت مستقل اسلامی با شاخص‌های نبوی و علوی است به‌ضرورت شناخت معمار انقلاب پرداخت.

مطهری با طرح سؤال «معمار این انقلاب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد» ابراز داشت: معمولا در سطح جامعه پاسخ این سؤال به‌روشنی معلوم می‌شود ولی پاسخ‌گوها ویژگی‌های لازم را ندارند.

وی ادامه داد: بهترین پاسخگوی این سؤال نمی‌تواند کسی جز شاگرد برتر، خلف برتر، مرید برتر و دوست‌دار برتر امام باشد.
مؤلف کتاب «ره، رهرو، رهبر» در این مراسم هدف از تدوین این کتاب را جلوگیری از خطر تحریف نظرات امام خمینیرحمة‌الله‌علیه خواند و گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند امام خمینی و راه او را جز رهرو واقعی او نمی‌تواند بشناسد و از این‌رو آرای مقام معظم رهبری را درباره‌ی حضرت امام خمینی جمع‌آوری کردم تا از خطر تحریف نظرات امام خمینی از میان برود.

 

تهیه و خرید کتاب | «ره، رهر، رهبر»
وی با اشاره به این‌که نباید «ولایت‌مداد» بود؛ یعنی نباید ولایت را صرفا در قلم آورد تاکید کرد: همه‌ی اقشار جامعه و مسؤولان باید برای شناخت هویت خود خط و راه امام را شناخته و خود را با آن محک بزنند، برخی گاهی با ظاهرسازی به فرمایشات ولایت، ولایت‌مدادی می‌کنند؛ یعنی در قلم و بیان حرف از ولایت می‌زنند اما در عمل هیچ جایگاهی به دستورات ایشان قائل نیستند.

وی با بیان اهمیت شناخت و درک شخصیت و راه امام خمینی با تعریض به‌جمله‌‌ی رهبر انقلاب خطاب به مسئولین نظام که نباید شخصیت امام برای‌شان ناشناخته بماند بر اهمیت شناخت و درک شخصیت امام تاکید کرد.

حجت‌الاسلام مطهری با اشاره به این‌که کتاب «ره، رهرو، رهبر» هم‌زمان به‌علاوه‌ بر شناخت شخصیت امام و به آشنایی با خط و مکتب امام از منظر رهبر انقلاب می‌پردازد گفت: این اشتباه است که ما در پیگیری بیانات رهبر انقلاب به‌دنبال سلیقه‌های خود هستیم و اولویت‌های امر را در نظر نمی‌گیریم، در حالی‌که بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب مکتب سیاسی از شخصیت امام جدا نیست.

* اقتصاد ایران دست لیبرال‌ها است
محسن رضایی سخنران پایانی مراسم رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» بود. وی که صحبت‌های خود را با تسلیت فاجعه‌ی منا آغاز کرد با اشاره به این کتاب گفت: نمی‌شود درباره‌ی این کتاب صحبت کنیم اما درباره‌ی رابطه‌ی امام و رهبر معظم انقلاب سخنی به میان نیاوریم.

وی ادامه داد: ولایت یک راه است و یک دوره‌ی کوتاه و مقطعی نیست و اهمیت آن در تداوم و ادامه‌‌‌ی راه ولایت است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آن‌که امام خمینی رحمة‌الله‌علیه در پایان عمر خود با سه تصمیم برای آینده‌‌‌‌ی راه ولایت برنامه‌ریزی کرد گفت: مسأله‌ی جنگ و پایان آن؛ چالش تعیین و تکلیف آیت‌الله منتظری و اصلاحات در قانون اساسی سه اتفاق مهم بود که از جانب امام صورت گرفت.

وی با اشاره به طرح مسأله و اهمیت شناخت «بنیانگذار انقلاب اسلامی»، گریزی به نامه‌ی سال 67 خود به امام خمینی زد و گفت: نگرانی من این بود که موضوع بنیانگذار انقلاب اسلامی پس از امام چه می‌شود؛ لذا نامه‌ای برای امام نوشتم و این نامه را به احمدآقا دادم. بعدها که این موضوعات را از احمدآقا پیگیری کردم ایشان گفتند که امام چنین اخلاقی ندارد که خود را به‌عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی ثبت کند و این موضوع نتیجه نداد. اما چند سال بعد، این دغدغه‌ی من با بیانات مقام معظم رهبری مرتفع شد. ایشان در سخنرانی‌های مختلف خود که در این کتاب هم فراوان به چشم می‌خورد به صورت عاشقانه و مریدانه امام را به‌عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی معرفی کردند.
اقتصاد کشور به انحصار لیبرال‌ها درآمده است. چطور است ما در مسائل نظامی روی پای خود هستیم اما نمی‌توانیم مشکلات کشاورزی را حل کنیم. این مشکلات ربطی به انقلاب ندارد، چون اقتصاد ایران هنوز به دست اندیشه امام و رهبری نیفتاده وگرنه می‌دیدید چطور اقتصاد این کشور شکوفا می‌شد. این‌ها مانع رشد شده‌اند.
 

رضایی با طرح مسأله‌ی تغییر رهبری در انقلاب‌ها و آن‌که همه‌ی انقلاب‌ها با تغییر رهبری به انحراف کشیده شدند اذعان داشت: شاید این انقلاب در طول تاریخ نخستین انقلابی باشد که در تغییر رهبری با مشکلی مواجه نشد زیرا رهبر عزیزمان درست همان راه امام را ادامه دادند. ایشان در روش، منش و کلام، آیینه‌‌ی تمام نمای امام هستند و در جایی می‌فرمایند من خود را موظف می‌دانم که مو به مو در مسیر امام حرکت کنم. امروز وظیفه‌‌‌ی ما این است که این میراث را با این همه‌ شهید و هزینه حفظ کنیم.

محسن رضایی با تاکید بر آن‌که وظیفه‌ی ماست که راه را ادامه دهیم به دو خطر در راه شناخت امام اشاره کرد و با برشمردن خطر مستقیم و خطر تحریف به توضیح این دو خطر پرداخت و گفت: خطر مستقیم، از اصول امام شروع شد که ولایت فقیه و اصول اساسی را زیر سؤال برد اما ما به فضل خدا و با هوشیاری رهبر معظم انقلاب از این خطر عبور کردیم. اما اکنون یک مرحله‌ی جدیدی شروع شده که آن تحریف امام است. رهبر انقلاب در سخنرانی روز 14 خرداد فرمودند اگر ملت ایران بخواهد به آن اهداف برسد و این راه را ادامه دهد باید راه امام را درست بشناسد. شخصیت امام را اگر تحریف کنند مردم را از راه امام منحرف می‌کنند و اگر این راه را گم کنیم و عمداً کنار بگذاریم ملت ایران سیلی خواهند خورد.

رضایی با اشاره به وصیت‌نامه امام رحمة‌الله‌علیه و پیش‌بینی ایشان از آل‌سعود و آمریکا گفت: در وصیت‌نامه امام رحمة‌الله‌علیهدرباره‌ی مزمت سعودی‌ها و آمریکا صریح سخن گفتند. کسانی که قصد دارند مسیر آمریکا را به این کشور باز کنند با شجاعت اعلام کنند، اما این‌که به سخنان امام رحمة‌الله‌علیه استناد می‌کنند یک خطر بزرگ است که باید مراقب آن بود، چرا که ما در اواسط راه انقلاب هستیم و باید در عین ایستادگی این مسیر را ادامه دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، انقلاب اسلامی را راهی جدید بیان کرد و گفت: در 200 سال اخیر ملت ما بارها راه‌هایی را شروع کردند اما این راه‌ها از آن‌ها گرفته شد. اکنون حدود 35 سال است که راه جدیدی شروع شده است و باید این راه را پیش ببریم. این‌که عده‌ای می‌گویند مشکلات حل نشده، این مشکلات دست چه کسانی بوده، اقتصاد ما دست همین لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها بود و از همان اول انقلاب بچه‌های انقلابی در دفاع از میهن و کارهایی از این دست کارها را درست انجام دادند، اما این‌ها از همان اول مقابل امام بودند و اکنون مقابل رهبری هستند. اقتصاد کشور به انحصار لیبرال‌ها درآمده است. چطور است ما در مسائل نظامی روی پای خود هستیم اما نمی‌توانیم مشکلات کشاورزی را حل کنیم. این مشکلات ربطی به انقلاب ندارد، چون اقتصاد ایران هنوز به دست اندیشه امام و رهبری نیفتاده وگرنه می‌دیدید چطور اقتصاد این کشور شکوفا می‌شد. این‌ها مانع رشد شده‌اند.

وی در پایان با تشویق جوانان به ادامه‌ی راه امام گفت: رهبر انقلاب با گفتار و سیاست‌ها و رهنمودهای خود کار ما را راحت کرده و می‌توانیم این راه را به خوبی ادامه بدهیم و این پرچم را تقدیم حضرت ولی‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف کنیم.
این برنامه با رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» به پایان رسید.